Hur fungerar en fartkamera?

Fartkamerans funktion

Det fasta kameranätet består idag ( 2015 ) av ca 1260 fasta kameror och 15 mobilakameror och täcker 360 mil väg. Det är trafikverket som monterar och ansvarar för drift av kamerorna, men det är polisen som ansvarar för att utreda de hastighetöverträdelser som registreras.

Hur mäter fartkameran

En fartkamera eller trafiksäkerhetskamera som polisen kallar dem består av två delar, dels en radar och dels själva kameran. Enl en artikel i sundsvalls tidning så är radarn aktiv hela tiden och registrerar alla fordon som passerar. Baserat på beräkningar om medelhastighet och trafikintensitet så tas beslut om vilka kameror som ska vara aktiva. Detta styrs helt från Rikspolisstyrelsen ATK-enhet i Kiruna. Hastigheten mäts ca 50 m från kameran och fotot tas ca 20 m från kameran. När kameran är aktiverad så registrerar den endast de fordon som kör för fort. Om hastigheten överstiger 5 km/h och föraren kan identifieras så skickas ett underättelsedokument ut om föraren inte går att identifiera så skickas en förfrågan till fordonets ägare om vem som kört. I Sverige har vi dock inte som tex Frankrike upplysningsplikt. Dvs ägaren behöver inte svara på vem som körde.



Vad händer efter blixten?

Är det kört när du ser blixten?

Om du har sett en fartkamera blixtra så har den registrerat att du kört mer än 5 km/h över den tillåtna hastgheten. Kamera använder alltid blixten oavsett hur ljust det är ute. Det som händer efter blixten är att fotot sparas tillsammans med data om position och hastighet. Altsammans krypteras och skickas via telenätet till ATK-enheten hos rikspolisstyrselsen i Kiruna. Därefter påbörjas en manuell utredning. Först maskeras passagerarplatsen oavsett om det sitter nån där eller inte. Även andra fordon som ev syns på bilden maskeras. Därefter försöker man identifiera föraren genom att jämföra mot tex körkortsregistret och passregistret. Utredningen kollar  om föraren har körkort och om bilen är försedd med körförbud. Även obetald fordonsskatt kontrolleras. Om föraren identifieras så lämnas materialet över till en förundersökningsledare som beslutar om personen blir skäligen misstänkt. Om det är fallet så skickas ett underättelsedokument där föraren kan välja att erkänna eller förneka. Vad som händer om erkänner är nog ganska lätt att lista ut, men om man nekar så kommer troligen förundersökningsledaren att ringa upp för att hålla ett telefonförhör. Vid behov skickas ärendet vidare till domstol i den stad där fortkörningen skedde.

fingerad_bild_fran_atkkamera_highres

Jag hittar inga färska siffror men det verkar som hela ATK-systemet är kalibrerat för att fånga ca 265 000 fordon på bild, ATK-rådets mål är att 35% av dessa bötfälls. Orsaken att man inte maxar antalet och har alla kameror aktiva hela tiden är att huvudsyftet med hela systemet är att sänka hastigheten och inte ta in så mycket pengar som möjligt. Rikspolisstyrelsen har kommit fram till att man når den effekten med denna nivå och då ger det inte mer att knyta upp mer personal i utredningar



Vanliga eller kreativa sätt att lura hastighetskamerorna

    • Dölja ansiktet genom nedfällt solskydd, handen eller ( inte lika vanligt ) maskering.
    • GPS med fartkamerornas position
    • Genom att köra ännu fortare! men det är inte nått för alla…

  • I bla tyskland så har man en automatiserad process för att maskera passageraren, vilket gör att om du kör en högerstyrd bild så klarar du dig per automatik. Speciellt har man problem med en engelsman/kvinna som har kört för fort flertalet gånger och dessutom för att strö salt i såren på polisen placerat en av mupparna ”i bild” Eftersom vi har en manuell utredning i Sverige skulle troligen inte heller detta lyckats.
    germ_mupp
  • En mer avancerad variant är att lura systemet genom en så kallad ”SQL-injection attack”. Teorin är att IT-systemet utnyttjar en OCR funktion för att tyda nummerplåten. Den letar efter en vit fyrkant i fronten på bilen och tyder texten som står där och skickar in texten i IT-systemet. Genom att placera skylten längst till vänster ( sett framifrån ) och sen fylla på med databaskommandon så hoppas den kreativa fortköraren att all data om fordonet ska raderas. sql_injection_speedcamera
  • Det finns det bolag som säljer ”skyddsspray” som du ska ha på nummerplåten för att kameran inte ska kunna läsa den. I marknadsföringen så är man så säker på sin produkt att man garanterar att betala böterna om det inte fungerar. Fungerar gör det inte men det är tillräckligt många som köper sprayen för att det ska löna sig att betala de böter som kommer…

 

 

Kommentera